Elszökni a fővárosból – avagy rövid túrák Budapest környékén 1.rész

A fővárosban kutyát nevelni kihívás tud lenni főleg akkor, ha zöld területeket keresünk. Pedig kifejezetten jó néha kicsit kiszakadni a városi forgatagból, és legalább egy pár órára elszökni a természetbe. Most, hogy végre beköszöntött a jó idő, megkönnyítjük számotokra a keresést és mutatunk néhány helyet, ahova mi is szeretünk elmenekülni.

Egy csipet Itália a Budaörsi hegyekben

A Sorrento-sziklákhoz kirándulni közkedvelt úticél. Nem csoda, hiszen több hosszabb-rövidebb útvonal között is válogathatunk, ráadásul érdekes tájakon sétálhatunk át szép kilátást nézegetve. Ezeket a turistaútvonalakat szerintem bármilyen kutyával lehet teljesíteni. Mi egy kb 8,5 km-es kört mentünk legutóbb, amit a két kistestű kutyus is rendkívül élvezett, és mindenki kellemesen elfáradt a végére.

• Tömegközlekedéssel is megközelíthető
  • Szép táj, látkép
  • Nagyobb szintkülönbségek (kb 295 m fel-le)
  • Kedvelt kutyás célpont

Kiinduló pontnak a KFKI parkolóját használtam, ide tömegközlekedéssel is el lehet jutni a Széll Kálmán térről. Még mielőtt autóm lett, a 221-es busszal jöttünk a végállomásig.

A körtúra, a buszvégállomástól nem messze indul a piros négyzet jelzésen. Ez egy szélesebb erdészeti autóút, ezért érdemes figyelni, mert mi már találkoztunk itt autóval. Az út hamarosan a fák közé vezet, ahol a sárga kör jelzésre áttérünk. Ez az út a Budaörsi-hegy oldalában vezet el az egykori piktortégla üregek mellett. Ezután meglátjuk, hogy már fokozottan veszélyeztetett természetvédelmi területre fogunk belépni, ugyanis a piros kereszt a Budaörsi Kopárokon átvezet minket. Elmegyünk a Vitorlázó-emlékmű mellett. Akinek a kutyájában teng az energia, ezen a ponton egy játék szünetet beiktathat, mert innentől az út szűkebb erdei utakra fog vezetni, és ez egy olyan pont, ahol kényelmesen meg lehet állni kicsit lepihenni, nézni a budaörsi látképet vagy épp labdát dobálni. Érdemes kicsit kalandozni a Budaörsi Kopárokon, mert több jó fénykép szpot is található itt.

Egyébként itt el is érünk egy válaszúthoz, mert egy rövidebb úton átvághatunk a Sorrento-sziklákhoz, ebben az esetben a Vitorlázó-emlékműtől a Repülés-emlékmű felé induljunk el. Mi azonban legutóbb követtük a piros kereszt jelzést le a lakott terület széléig. Ebben az esetben a Mogyoró utcáról az első lehetőségnél jobbra kell térni. Itt egy kisebb parkoló található a Sóvirág utca-Csalogány utca sarkán. Aki csak egy rövid úton szeretne feljutni a Sorrento-sziklákhoz, az inkább itt próbáljon meg parkolóhelyet keresni, mert innen a sárga kereszt jelzés a Csalogány utcán át bevezet az erdőbe, és onnan a sárga vonal jelzésen tovább haladva rövid úton elérjük a Sorrento-sziklákat.

Aki járt már a pilisborosjenői Teve-sziklánál annak valami hasonlóban lesz része, csak kisebben. A Sorrento-sziklák azért kevésbé monumentálisak, cserébe közelebb vannak a fővároshoz.

A név egyébként nem véletlen, a mediterrán jellege miatt tényleg az olaszországi Sorrento -ról kapták a nevüket ezeket a képződmények.

A sárga jelzés a sziklák után rövid ideig elég szűkké válnak. Talán emiatt a szakasz miatt mondanám, hogy kisebb gyerekekkel nem ajánlatos az útvonal, de ha a Kopárok felé visszakerülünk, akkor gyerekekkel is teljesíthető. Meg nekem ellentmondóan ezen a szakaszon találkoztam legutóbb egy fiatal párral. Miközben én épp két kutyával próbáltam nem elesni a kissé csúszós hegyoldalon, a férfi velem szemben pólyában magára kötött kisbabával mászott felfelé.

Innentől az útvonal ismét felfelé vezet, ezért aki nem szeret a túra végén még hegynek fel menetelni, az inkább a korábban említett Csalogány utcai parkolóból indítsa a körtúrát, mert akkor a végén már csak lefelé kell menni.

Én persze a csendben szenvedők táborát erősítve még a végére tartogattam a kegyelemdöfést, vagyis hogy a sárga vonal jelet majd a sárga keresztet követve visszamásszak a KFKI parkolóig.

Mivel ez egy elég közkedvelt kiránduló célpont, ezért akár hétköznapi napokon is több kutyasétáltatóba futhatunk. Erre érdemes figyelni, hogy akinek reaktív a kutyája vagy érzékenyebb az idegen kutyák közeledésére az tartsa mindenféleképp pórázon.

Ha csípős hangulatba kerül a patak

Ezt a szánalmasan rossz szóviccet leszámítva a Paprikás-patak környéke jó opció, ha erdőben szeretnénk sétálni, de nem nagyon szeretnénk mászni.

Mi egy kistestűeknek szervezett kis túra keretében látogattunk el ide, ezért nyugodtan kijelenthetem, hogy csivava mérettől a pumi-ig mindegyik kutya lazán teljesíteni tudta a távot. Nagyobb kutyáknak ez lehet kevésbé kihívás, de kellemes kis séta opció lehet.

• Bármilyen méretű kutyával teljesíthető
  • Nincsenek igazán szintkülönbségek
  • Babakocsival, gyerekekkel is bejárható

A Hidegkúti horgásztó parkolójából indultunk a Jegesmedve utca felé, majd betértünk balra az erdei úton. Itt tényleg nincsenek nagyobb szintkülönbségek, az út végig a patak mellett vezet, néha stabil fahidakon kell átkelni. Mi legutóbb egy nappal esőzés után voltunk, és bár néhány helyen saras volt a talaj, így is könnyedén lehetett közlekedni a szélesebb útvonalakon.

Ha követjük a sárga jelzést, akkor először egy kisebb vízesés mellett haladunk el, majd a Rózsika-forrás után nem sokkal kiérünk egy kisebb rétre. Itt választhatunk, hogy visszafordulunk, akkor körülbelül egy 6,5 km-es kört teszünk meg, vagy innen a zöld jelzésen tovább megyünk a Solymári-várig, ahonnan a kék m jelzést követve az Alsó-Patak-hegyen át visszajuthatunk erre a pontra.

A két említett kiránduláson kívül azért szerencsére sokkal több lehetőségünk van: az Országos Kéktúra egyes szakaszai is a Budai hegyekben vezetnek át, így akár pecsétekért cserébe azok is teljesíthetőek, de a Pilisborosjenő környéki túraútvonalak sincsenek messze, sőt a Normafáról kiindulva Nagykovácsi irányába akár egy kilátó túrát is tehetünk.

Ha érdekel, merre kalandozunk a mindennapokban, kövess minket az Instagramon @nissy_theminimix néven!